prao

Jag praktiserade på Melrin Beach resort i phuket, thailand, som reseledare och guide för fritidsresor. Tillsammans med en annan tjej i samma ålder, Sandra, så fick jag lära mig vad man gör som en guide. Vi fick pröva på allting som man kan jobba med inom guide. Service, bamseklubben, superkids, exotic challenge, karaktärer, flygplatsen m.m. Jag tänkte gå in mera på mina dagar så att ni också kan få en inblick hur det är att vara guide och hur jag hade det på min praktik. Bamseklubben: Jag och Sandra var i bamseklubben med två andra ledare, en dansk och en finsk. Det var ca 30 barn som kom och vi började med att samlas. Om det hade kommit nya barn så gjorde vi lappar till dem och såg till att alla uppgifter om allergier eller liknande var ifyllda av föräldrarna. Sen fick de tröja, keps (med deras namn på) och ryggsäckar så att man skulle veta vilka som var med i bamseklubben och inte. Det är blandat med barn från Finland, Sverige, Danmark och Norge, så kroppsspråket var viktigt om man pratade med ett barn från ett annat land. Norska var ganska lätt att förstå, men danska och finska förstår man knappt någonting alls av. Vi hade upprop, sen sjöng vi bamse sången, självklart med en dans till! Den dagen vi var där så var det musikdag. Då fick barnen tillverka egna instrument, de fick material till att göra en maracas. De fick papperstallrikar som de fick färglägga hur de ville, sen hjälpte vi ledare till att fylla den med ris och limma eller häfta ihop den. Sen när alla var klara så var det dags för fika, alla barn har med sig någon typ av fika (mellis) varje dag. Bara så att de skulle få i sig lite energi. När de fikat klart så gick vi ut till en trappa och satte oss och så tog ledarna kort på alla barnen. Jag och Sandra var en del av barnen då. När någon har varit på bamseklubben i en vecka får denne ett kort på alla bamsar och kompisar. Vi gick tillbaka till bamseklubben som har en egen lokal anpassad för massa busiga barn. Där lekte vi dansstopp tills det var dags att gå hem, vid lunch ungefär. Då samlades vi, sjöng bamse sången på danska, svenska/norska och finska innan föräldrarna fick komma och hämta sina barn. När alla barnen hade blivit hämtade så var det vår uppgift att städa undan allting. Allt från att lägga kuddarna snyggt i soffan, sopa upp allt ris från golvet till att plocka undan puzzel från golvet och torka borden rena från allt kladd från kritor. Sen förbereda lappar, kepsar, ruggsäckar och tröjor om det skulle komma nya barn dagen därpå. Så vad man gör i bamseklubben kort och gott är att man tar hand om och leker med barn mellan 3-6 år, 2 timmar om dagen, 5 gånger i veckan. Sen är det massa pappersarbeten och förberedelser också, men det är ändå barnen som är huvudsaken i jobbet. Superkids: Jag och Sandra fick vara med i superkids med en annan ledare som är finsk, men som pratar svenska och lite danska och norska. Superkids är för barn mellan 7-12 år och de får vara tillsammans i gruppen mellan 10-12, samma tider som bamseklubben. De får tröja, väska och keps från superkids så att man vet vilka som är med och inte. Det var inte lika många barn i superkids, bara 6 stycken. De delades upp i två olika lag, ett danskt och ett svensk/norskt. Dagens planer var att de skulle få köra Skippersud. De fick ett varsitt papper med en massa saker man skulle samla eller hitta. En tatuerad man, ett gift par, någon som kunde sjunga den norska nationalsången, en badtoffla i storlek 42, någonting rosa och en badring var bara några av alla grejer. Allting stod på engelska så att alla skulle förstå, och om de inte gjorde det så fick de fråga oss ledare. För varje sak de hittade så fick de en poäng, och hela leken / tävlingen gick ut på att ha så många poäng som möjligt. De fick 1 timme på sig och sen räknade vi ihop poängen, och det var jämt. Men Danmark vann ändå med 1 ynka poäng. Sen fick jag och Sandra vara med och leka lite också. Det var allting från springtävlingar till blinkleken och kurragömma. När det var 20 minuter kvar så gick vi ut till poolerna. Så stod vi tre ledare och höll i en bandyboll i varje hand. Sen fick barnen kasta en blöt tvättsvamp för att ha ner bollarna, det var fortfarande samma lag. Men eftersom att de inte brukar få kasta blöta saker på ledarna så siktade de på ansiktet istället. Sen kom föräldrarna och hämtade barnen. Så vad man egentligen göt i superkids är att man hittar på saker att göra med de lite äldre barnen, de brukar spela fotboll eller gå på skattjakt. Utöver det så måste man göra samma saker som i bamseklubben, och så måste man förbereda lekarna mera, för de äldre barnen blir lättare uttråkade och hittar inte på saker att sysselsätta sig själva med lika bra som de mindre barnen. Guide Online/ backoffice: Vi åkte till huvudkontoret i Phuket för att besöka guide online för att se vad de gjorde där. Det var ett ganska stort kontor ca 10 minuter från stan. Den nedersta våningen delades med turismo asia, ett företag som de bokar utflykter genom och samarbetar med. På det mellersta planet satt det ca 14 personer och jobbade. Det var två rum, och i ett av rummen satt de högsta cheferna för fritidsresor i thailand. Och i det andra satt de övriga 12 personerna och jobbade på guide online. De förklarade hur det fungerade och vad de gjorde. Du kan maila, ringa eller smsa in det du undrar, vad du vill, till guide online så svarar de så fort de kan. Det kan vara allt från hur man åker till en speciell affär, priser på utflykter eller hur många provinser det finns i thailand. Om de ringer in så kan de inte vänta hur länge som helst, så de har en hemsida med den mesta informationen uppe, som man också kan gå in på som privatperson och få svar på sina frågor. Man kan också maila sina frågor, och då får de också svar via mail. Men om de smsar in frågorna så kommer de inte till någon mobil på guide online. Utan de får alla sms i datorn, som mail. Så beroende på vad det är för frågor och hur långt svaret är så skriver de ett mail tillbaka som omvandlas till ett sms och hamnar i din inkorg i mobilen, eller så ringer de upp och svarar på din fråga eftersom att det står vilket nummer frågan är ifrån. Det är ungefär det man gör på guide online. Sen i samma byggnad är backoffice, där man hämtar material till allt man behöver. Allt från pärmar, bamsekepsar, informationsblad till första hjälpen väska och pennor. Vi tog med oss saker till bamseklubben och informationsblad på de olika språken (danska, svenska, finska och norska). Så backoffice är alltså ett slags lager där man kan åka och hämta det man behöver. Och guide online hjälper människor att svara på deras frågor om allting som har med thailand att göra. Guide online är öppet 24 timmar om dygnet. Service: På hotellet har fritidsresor (eller blue village, eftersom att det är ett sånt hotell) ett kontor och en servicedisk. Där finns det en hel del att göra, både roligt och tråkigt. I servicedisken så hjälper man de på hotellet med olika problem. När jag stod där med en av de andra i teamet så var det en hel del klagomål. Speciellt på maten, så vi fick ta emot informationen och vad de ville ha ändring på, sen fick vi prata med hotellet och försöka hitta en lösning, för det var inte bara en som klagade på maten. Eftersom att det är hotellets ansvar och inte fritidsresors så kunde vi inte göra mer än att berätta för hotellet hur det var. För om man står och har servicen så måste man anstränga sig till max hela tiden. Man kan vara trött, hungrig och sur men man måste alltid vara trevlig mot gästerna, som också kan vara hur jobbiga som helst. Och om man inte kan hjälpa gästen så är den ens egen uppgift att hitta någon som kan göra det. Om någon behöver sjukvård så är det servicen som ringer och kollar med sjukhuset vad de ska göra. Antingen så kör de in gästen eller så hämtar de en läkare till deras rum, beroende på hur allvarligt det är. Men man hjälper inte bara gästerna med problem eller klagomål, man säljer även utflykter där. Snorkla, rida elefanter, golfa, kolla på apor, shoppa och åka på kryssning är bara några av de saker man kan göra om man vill bort från hotellet och ut i thailand, med eller utan guide. Då är det den i servicen som tar hand om gästen så att denne får det precis som den vill, om det är möjligt. Utflykterna bokas via turismo asia, så de måste ringa till dem först för att se om det finns plats och vad det är för tider och prisen som gäller. Så att gästen blir så nöjd som möjligt. Sen på kontoret så måste man kolla upp allting i ett system för att se att alla fått hjälp. Först när de får in ett klagomål eller problem så skriver de vad problemet är (på engelska så att alla förstår) sen skriver du vad du gör för att hjälpa personen, och sen skriver du när det är klart (vilket det inte är förrän gästen är nöjd). Man måste också ha koll på när det kommer nya gäster, så att de blir välkomnade och så att de får all information de behöver på rummet. Man sätter ihop ett litet informationspaket med karta, nummer och vanliga frågor och lägger det i gästens rum. Så kort och gott, på kontoret så gör man allt arbete bakom det mesta. Skriver ut papper, hjälper kunder med läkare, rumbyte, klagomål, beröm mm. Karaktärer: Jag och Sandra fick prova på att vara karaktärer ett antal gånger. Karaktärer är de stora dräkterna med bamse, lilleskutt, skalman och vargen. Sen på hotellet finns också coco the clown. Det finns strikta regler kring karaktärerna som man måste följa. De mest basic är att man inte får prata och att man absolut inte får avslöja att det är en människa inuti. Genom att ta av sig huvudet t.ex. då måste fritidsresor böta flera miljoner kronor eftersom att de köpt ett tillstånd till att ha dräkterna. Och sen måste man följa karaktärerna, skalman måste vara seg och långsam, han kan inte börja springa omkring och jaga barnen eftersom att det inte är hur han är egentligen. Karaktärerna tas fram vid många tillfällen. De kan komma ner i bamseklubben eller bara gå ut mitt på dagen för att hälsa på alla gästerna. Eller om det är bamses frukost kalas så måste ju bamse vara med och dansa och äta med barnen. Eller coco’s juice bar, där coco gör juicer till alla barnen, om han inte har vattengymnastik vid poolen. På kvällarna på fredagar så går minst två karaktärer upp på scenen och dansar lite. Sen får barnen chans att ta bild med de olika karaktärerna. Man kan inte vara ute särskilt länge eftersom att det är överdrivet varmt och man ser ingenting. Det ända hålet i det gigantiska huvudet är ca 5x5 cm, och det är igenom det man ser och får luft. När man sen tar av sig dräkten är man helt plaskvåt av svett och man håller nästan på att svimma, man får ju ingen luft! Men det är roligt att vara ute med gästerna och när man ser hur glada barnen blir så glömmer man bort hur varmt det är. Det är riktigt roligt, men det är tungt de sista 5 minuterna. Det är bara att bita ihop och tänka att man bara är ute ca 30-45 minuter. Men det är inte bara det man måste göra, om man har varit karaktär så måste man ta hand om dräkten efter, man kan inte bara slänga den i en hög på golvet, utan man måste hänga upp alla delar där de ska vara. Sen måste man tvätta alla dräkter ibland, vilket man gör för hand. Och oftast lämnar man inte in dem, då dräkterna har krympt när man lämnat in dem tidigare. Men karaktärens uppgift är att ge gästerna det lilla extra, eller barnen i alla fall. Och att sedan sköta om dräkterna. Flygplatsen: Jag åkte till flygplatsen tidigt på morgonen för att möta ett flyg. Det var ganska lugnt eftersom att klockan var 6. Flyget skulle komma en timme senare, så eftersom att vi inte hunnit äta frukost på morgonen så fick vi göra det nu. När vi var klara så gick vi och pratade med en flygvärdinna som stod på flygplatsen och svarade på frågor och gjorde så att alla kom dit de skulle. Om hon inte hade någonting att göra gick hon runt och pratade med olika personer inom fritidsresor (ving och apollo har sitt folk, men de är tråkig personal) och frågar om deras semester och om hon kan hjälpa till med någonting. Hon berättade lite om vad jag skulle få göra och det var inte så mycket. Vi gick ut till alla bussarna som skulle ta gästerna från flygplatsen till det hotellet de skulle bo på. Sen fanns det folk som hade åkt sista minuten och då blir de placerade på ett hotell vart som helst, oftast lite sämre än de som beställt innan. De får bo där det finns plats helt enkelt. När planet hade landat och människorna börjar leta sig till sina bussar blev det kaos, alla skulle till olika ställen och hade miljoner med frågor. Men alla som jobbade höll sig helt lugna och klarade det utmärkt, jag antar att det är en vana att hålla sig lugn när man jobbar med någonting så stressigt. Sen åkte vi med bussen hem, guiden som åkte med i bussen informerade om det viktigaste. Sånt som man bör veta, klappa inga djur om ni inte är vaccinerade, gå inte på stranden på natten, drick mycket vatten och skydda er mot solen. Vi släppte av gästerna vid hotellet och medans de checkade in så väntade vi på de skandinaviska gästerna lägre bort vid några bord. När de kom hälsade vi dem välkomna och berättade lite om hotellet och vad som skulle hända. Att de skulle sitta i lobbyn och vänta för att deras rum inte är klara ännu. Så som ”bussguide” gör man så att gästerna får en bra resa till och från hotellet också. Och informerar om vart de kan hitta hjälp om det behövs. Exotic challenge/ aktiviteter: Dagarna är fullspäckade med aktiviteter som någon måste hålla i. Så jag och Sandra skulle hjälpa till en dag. Aktiviteterna är för gäster, så att de ska få chansen att göra någonting med familjen och andra gäster. Det finns ingen åldersgräns, alla får vara med. Vi började med att spela bingo vid poolen, då går man runt och frågar vilka som vill vara med och så vidare. Sen delar man ut brickor och pennor sen kör man bingo. Man ropar ut numren i mikrofonen som finns runt om poolen. När någon hade vunnit så fick de t.ex. godis. Sen samlade vi ihop de som ville till planen vid stranden för att spela lite fotboll. Det var de danska mot de svenska och norska. Vi spelade ganska länge och jag minns inte vilka det var som vann, men det var roligt i alla fall. Exotic challenge är liknande som aktiviteter, men man tävlar ledare mot gäster eller land mot land. Så man ska egentligen bara se till att det blir roligare att vara på hotellet en hel dag, så att man har en hel del att välja på. Och det är ju roligt, man kan ju vara med. Man lär känna gästerna och det blir en lättare stämning mellan alla. Genus: det ändå jag tänkte speciellt på när det gäller jämställdhet var att det var tjejerna som tog mer ansvar och killarna gled med på ett bananskal, på gott och ont. Och när killarna var för lata för att göra sina uppgifter så var det alltid en tjej som tog tag i det och gjorde hans uppgift istället. Det är inte så det ska vara, killarna visste liksom att de kunde lata sig lite och inte alltid göra sitt bästa för att tjejerna skulle göra jobbet åt dem då. Men om tjejerna inte gjorde jobbet så skulle ju gästerna bli sura och jag tror att tjejerna är för snälla för att säga nej till dem. Och när det gäller att tvätta karaktärerna så var det ju tydligt vem som gjorde vad. Killarna erkände att ingen av dem hade tvättat en dräkt någonsin, och att det var tjejernas uppgift. Men det vet jag inte om jag tycker. Killarna är karaktärer lika ofta som tjejerna, så varför ska tjejerna tvätta dräkten med deras svett i? det är respektlöst och jag förstår inte att tjejerna köper det istället för att göra någonting åt saken. På aktiviteterna var det nästan bara saker som man vet att killar tycker om, eller oftast. Fotboll ses som en killsport, tyvärr. Och den mesta av tiden när vi hade aktiviteter spelade vi fotboll. Tjejerna ville inte vara med, alla barn kunde vara med men aktiviteterna är till för alla på hotellet och det var inte med en enda ungdom eller vuxen (tjej) som var med och spelade, förutom jag. Antagligen för att de inte tycker att det är roligt, för att de inte är vana att spela det, vad vet jag. Men de borde märka att det bara är killar som är med på aktiviteterna och jag tycker att det ska lägga in tjejigare saker också, så att alla har en chans att göra saker de tycker om. Sen finns det ingenting som säger att det bara är killar som spelar fotboll och att det bara är tjejer som rider, men någonstans så har det ju blivit fel. Det är vad jag kommer på om min praktik. Men tjejerna i thailand är ju mindre värda, det ser man på gatorna och på restauranger, överallt. Städerskorna på hotellet var bara tjejer, de som satt i receptioner var bara tjejer. De som arbetade ute på hotellet som vaktmästare, det var bara killar. De som bar väskorna, det var bara killar. Varför? Antagligen för att det är så det är med jobb här. Killar ska ha vissa jobb och tjejer andra. Killarna ska göra det stora tunga jobbet medans tjejerna inte klarar av det enligt vissa, så de ska göra det jobbet som man inte behöver vara så stark för. Man kanske måste vara smartare som kvinna i det landet. Men städa är ju ganska jobbigt och ansträngande men det har ju alltid varit en kvinnas uppgift att städa, laga mat och sköta om barnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0